søndag 20. januar 2008

Endelig framme :)

Det viktigste foerst: Vi har ankommet Cape Town, og er godt bevart!

Dagen i gaar foeltes uendelig lang.. Ble hentet av Stine og foreldrene kl 06, saa bar det avsted til Gardermoen. Roy ville vaere ute i GOD TID, saa vi kom dit 08.30 - og innsjekkingen aapnet ikke foer 09.45! Men saa kom det en reddende engel, jenta som stod frivillig opp tidlig paa en loerdag for aa komme og si "farvel" (liker ikke det ordet helt men:\) - MARTHE!
Hu kom bare smilende bort, som om det var den mest naturlige ting i verden aa vaere paa Gardermoen uten noen spesiell grunn ;) Beste jenta altsaa!

Saa fikk vi sjekket inn, sikkerhetskontrollen gikk som smurt, og det var tid for aa vente paa flyet. Men neida, vi kunne ikke ta av, selv om flyet stod der ute rett foran nesa paa oss. Som de fleste har faatt med seg, saa var det en ulykke med et British Airways-fly paa Heathrow for et par dager siden, og da opprydningsarbeidet ennaa ikke var unnagjort, var det en rullebane mindre aa bruke der.

Paa ubestemt tid satt vi der og ventet, og omtrent hver halvtime kom det nye tider om naar de trodde vi skulle faa ta av. Endelig, ca kl 15.45 lettet flyet, etter aa ha ventet ca halvannen time inne i flyet :) Selv om det var kjedelig aa ikke vite noe, saa ble vi aldri saerlig nervoese, for vaart fly videre skulle ikke gaa foer 20.20 norsk tid.

Reisen over havet gikk problemfritt, og vi rakk aa sette oss ned for en matbit paa Garfunkels, foer vi entret det to-etasjes BA-flyet som skulle foere oss helt ned hit. Stine og jeg hadde ingen ved siden av oss, saa vi kunne breie oss ut saa mye vi ville, mens vi (les: Stine) switchet mellom et ukjent antall daarlige filmer, og gumlet paa norsk sjokolade ;)

Ogsaa denne flyturen gikk fint, og vi landet 10-15 minutter etter skjema. Heldigvis fikk begge bagasjen sin hel og fin, og vi ble moett av en soet, gammel og hvithaara mann som stod med skilt med navna vaare paa! Ganske stas det ja ;D

Sammen med to andre, som skulle andre steder, ble vi kjoert gjennom byen. Foerst var det motorveger og hoeye bygninger, foer synet av total fattigdom moette oss. Disse blikkskurene som man har hoert om, og sett paa tv, ble plutselig saa ufattelig virkelige der vi saa dem gjennom ruten paa bilen. Det var helt rart aa se, alle ord forsvant fra munnen, og alle tankene forsvant bare fra hodet. Det eneste jeg kan huske jeg tenkte var "Herregud, at saant kan skje i 2008"..
Med bildene av dette i hodet raste vi videre paa motorvegen i 130 (at det var 60-sone var det ingen som brydde seg om ;) og vi saa flotte naturlige parker, som var saa groenne og fine som man bare kan tenke seg!

Vi var litt overrasket da vi ankom SASTS lodgen, visste ikke helt hva vi skulle tenke. Det var annerledes enn vi hadde sett for oss, selv om det likevel paa noen omraader var som man skulle tro. Vi ble innkvartert paa et rom med 3 koeyesenger, hvor Stine sover i oevrekoeya og jeg under :) Vi fikk saa en liten omvisning, hvor vi fikk se kjoekkenet, badet, stua og uteomraadet. Det som overrasket oss mest var at vi fikk beskjed om at vi maa ordne oss alle maaltider selv, men men, det skal nok gaa fint, for er ikke saa dyrt her :)

Allerede har vi vaert og gaatt en tur nedover mot havna, og det er saa UTROLIG PENT her! Skulle gjerne lagt ut noen bilder, men pga tekniske problemer maa det dessverre bli utsatt en liten stund. Saa, vent paa oppdateringer ;)

Det er en del folk som bor paa lodgen mens de jobber, og vi har hilst saavidt paa noen av dem, blant annet et norsk par fra Moss :)
De som er paa vaar gruppe naa denne uka er 2 gutter og 3 jenter fra Holland, ei jente fra Tyskland og en gutt fra Brasil. Det er disse vi skal dra paa utfluktene med denne uka, og de utfluktene vi skal ha om noen helger.

Kanskje Stine og jeg gaar og snakker med "huslederen" etterpaa og hoerer om litt haidykking ;) Men foreloepig er alt bare velstand, og vi stortrives i disse 30 gradene!

Det var alt for denne gang, bortsett fra en liten ting - mamma og pappa, jeg har proevd aa ringe dere begge i dag, men aa ta telefonen naar dattera ringer fra Soer Afrika, det er noe drit? ;)

8 kommentarer:

  1. hei :)
    Veldig bra at dere har kommt dere trygt ned :) Det hørtes kanon kjekt ut der nede! Synd med bildene, men jeg venter i spenning på en oppdatering!
    En liten smule misunnelig på deres 30 grader...
    Kos dere masse å ta vare på dere selv! (PS, bloggen min er faktisk oppdatert :p)
    Gla i deg snuppa!
    Klem fra Liv Tone

    SvarSlett
  2. Hei snuppa mi :-)
    ÅÅÅ så godt å "høre" at turen gikk bra. Og at dere har det bra ;-) Ikke lett å sitte her å forstå at dere er der nede... men jeg vet at dere får det bra og når dere tar vare på hverandre blir dette en flott tur. Kommer sikkert fler overraskelser, men det takler dere vettu :-)
    Ikke missunelig på 30 grader, for her er det minus 4... i dag mandag :-( he he...

    Psst... ingen av oss har fått noe ubesvart anrop på telefon! Men jeg sendte en sms til begge tlf dine i går søndag. Så ikke vet jeg hva som skjer.
    Men det var godt å lese dette...

    Stooor klem fra mamma,n din :-)

    SvarSlett
  3. Jeg kom på at jeg glemte å presentere meg med mitt fulle og hele navn sist gang. Holtmi=Mia, som i Anettes verre halvdel haha. Anette roper i bakgrunnen at hun er bekymret for deg :)

    Du skulle sagt at du skulle blogge om turen, jeg kunne jo ha laget tidenes kuleste afrika-tema til deg på bloggen hehe. Akk ja, det får bli til neste gang :)

    Håper du har det fint :)

    SvarSlett
  4. Psst... jeg hørte deg veldig godt :-)) det var godt... prøvde å ringe deg oppigjen, men "dårlig" dekning sa "damen". Har gitt pappa tlf nr og blog adr. Men du? er det bedre med en e-post? og hvilken?

    klem :-)

    SvarSlett
  5. Mariamaria=)
    Jeg prøvde å ringe deg på lørdag, men funka dårlig.. Greit jeg har en jobb der jeg ikke gjør annet enn å sitte på internett, så jeg kan følge godt med her;)
    håper dere har det fint og opplever masse spennende.. Jeg er bare litt misunnelig;) Hils masse til Stine-snupp.. Nuss:*

    SvarSlett
  6. Liv Tone: Hehe, 30 grader er fint det, litt for varmt til tider kanskje, men skal ikke klage ;p
    Jeg skal sjekke ut bloggen din og!

    Mamma: Jeg hoerte dessverre ingenting av hva du sa nei :\ Dessuten koster det FLESK for meg aa ringe, saa kommer nok ikke til aa gjoere det noe mer ;) Har forresten ikke faatt noen av smsene dine, ikke paa det soer Afrikanske nummeret. Det norske kommer jeg ikke til aa ha paa noen gang her nede! Bruk mariahansen-@hotmail.com

    Mia: Jeg skjoente faktisk at det var deg, hehe ;)Jaa, skulle bedt deg lage, men dette gaar fint det og! Alt bra hjemme? Du faar hilse saa mye til Anette, og si at hu ikke trenger vaere bekymra :)

    Pernille: Godt aa ha deg paa nett stadig vekk ja ;) Hehe. Skal hilse masse tilbake fra Stine, her vi sitter paa en svett internettkafe med stoler som er saa lave at vi saavidt har skuldrene over bordet ;)

    Alle sammen: GODT aa hoere fra dere, det betyr mye!!

    SvarSlett
  7. Den er grei snuppa, ang tlf og e-mail. Svetter dere?? Jeg fryser, bare så du vet det :-( Da må de stolene være veeeldig lave... leeer... Vil bare si at biskjen har det som vanlig fint her. :-) Nå skal vi ut en tur :-)
    -klem-

    SvarSlett
  8. Haha, ja vi svetter fortsatt ja mamma ;) Tror ikke det vil stoppe med det foerste! Men venner oss mer og mer til varmen for hver dag da, saa blir nok bedre etterhvert :)

    Godt aa hoere at Chiba har det bra! Sitter her paa internettkafeen med Maren, og fortalte hva du hadde skrevet, og hu bare "aww". Hu har nemlig to hunder hjemme som hu ogsaa savner faelt!

    SvarSlett