søndag 17. februar 2008

Siste helga med Aisling!

Det er rart aa tenke paa at folk "forsvinner" en etter en, naar vi ikke engang er halvveis i oppholdet vaart her. Sist helg tok vi farvel med Bastiaan og Sebastiaan, noe som var forferdelig trist. Det er merkelig hvor godt kjent man bli paa den korte tida, - for kort tid er det virkelig. Vi var sammen den foerste uka, og har moettes et par helger etter det, og det er alt. Men likevel foeles det som vi har kjent hverandre hele livet! Saa det kom noen taarer sist soendag, og jeg regner med at det samme skjer i dag. Aisling drar neste loerdag, men siden Stine og jeg egentlig skal til soesteren vaar i Hout Bay til helga, saa kan vi ikke komme tilbake til Cape Town dessverre.. :\
You will be missed - all of you!
- Men det er fortsatt et haap! Jeg foreslo, egentlig mest for tull en gang, at alle kan komme paa besoek til Norge, og det viste seg at de faktisk har lyst til det! Saa paa Spur i gaar snakka vi litt mer vi jentene, og fant ut at juli er en god tid, saa vi faar vente og se om 5 hollendere, ei tysk og ei irsk jente kommer til Porsgrunn i juli ;)

Ellers denne uka har det ikke skjedd saa mye nytt;
  • Vi har vaert mye i creche (barnehagen paa senteret), og der gaar det i det samme gamle egentlig. Ingen nye spesielle historier aa fortelle, ungene skriker som vanlig - og de voksne kjefter og slaar som vanlig
  • Valentines day er veldig stort her! Baade barn og voksne kler seg i roedt og hvitt, og det hele ser veldig koselig ut igrunn :) Vi var ikke klar over denne tradisjonen, for Estelle har ikke nevnt det, saa vi kom med vanlig klaer paa job. Igrunn hadde det ikke spilt noen rolle om jeg visste det eller ei, for jeg har ikke et eneste roedt plagg ;) Men det var fryktelig goey aa se de soete smaa jentene med kjoler, og gutta i fine bukser og roede skjorter! De tok med alle barna bort paa den gamle skolen (som naa er senteret for mishandlede barn og kvinner, samt base for hj.spl.), og barna fikk leke med en hel haug leker som de har der. De loep rundt og var helt i hundre, for de har omtrent ingen leker i creche til vanlig.. Etter nesten en time ble vi flyttet til et nytt rom hvor de hadde laget klar en slags scene med masse hjerter og bamser og slikt, og det var satt fram masse stoler, og lydanlegget var rigget til. Vi fire voluntoerene som jobber paa Tehillah naa (oss to, Ulrike fra Tyskland og Rafael fra Brasil) fikk i oppgave aa velge ut de fineste antrekkene for dagen! Foerst var det to vinnere i baby-klassen (som er den avdelingen Stine, Rafael og jeg jobber i), og det ble Michael og Jade! :) Etterpaa valgte vi to gutter og to jenter fra de eldre klassene, men der kan jeg ikke navna dessverre. Jentene maatte gaa en slags catwalk, de vrikket og var saa sexy de bare klarte, mens gutta poserte skikkelig toeft, hehe ;) En veldig morsom dag!
  • I helga er vi i Cape Town, og paa fredag dro vi paa kino paa Waterfront: P.S. I love you! En utrolig soet film, som fremkaller veldig mye foelelser!
  • Loerdag kveld dro vi paa Spur, vi 7 jentene som er igjen. Jeg er ikke i form denne helga, og tanken paa mat gjoer at jeg kaster opp (bokstavelig talt), saa jeg valgte aa ikke spise noe, men ble med likevel :) Maren har bursdag neste mandag, saa mens hun var paa do sa vi ifra til de som jobbet der at hun har bursdag! Da vi var ferdige med aa spise kom det en "plingplingplingpling" over anlegget, og all musikk stoppet, foer bursdagssangen ble satt paa! Alle servitoerene samlet seg rundt bordet vaart og sang og danset og klappet som gale - mens Maren stakkars skjoente jo ingenting, siden hun egentlig ikke hadde bursdag, haha. Sangen er dritkul, og personalet tar virkelig av! Vi faar aldri med oss hele teksten, og spurte flere av servitoerene om de kunne synge den for oss. Men de kunne bare foerste halvdel (den delen vi og kan;), og vi bestemte oss for aa dra. Akkurat idet vi gikk ut doera kom hu ene loepende med en lapp i handa - da hadde hun faktisk faatt tak i noen som kunne teksten, og hadde skrevet den ned for oss! Snakk om service ;) "I want to do something special for you, it's your birthday, and you're special too. You're one of those bears from the animal zoo. Here all come the swans and sing just for you" eller noe i de duren ;)
  • Jeg har blitt solbrent! For foerste gang paa disse 4 ukene har jeg faktisk blitt roed :) Egentlig kjempefornoeyd, hehe. Vi laa halvannen time paa stranda i gaar, og saa dro vi ut paa en halvannens time paa en katamaran - kjempegoey! Det sprutet og blaaste, men det var faktisk ikke kaldt :) Det var veldig deilig, og den halvannen timen gikk saa altfor fort! Og naar man glemmer solkremen, saa sier det seg vel selv at man blir roed av aa vaere paa vannet ;) Jeg har iallefall faatt sol paa kroppen, og roedt gaar over til brunt saa, hehe!
  • Siste punkt, men veldig viktig: GOD VINTERFERIE til alle dere der hjemme! Dere burde komme ned hit til 35 grader, og drinker til 15 kroner ;)
  • Forresten, jeg har noe mer aa fortelle (mamma du trenger ikke aa lese dette, for du vil bare synes det er unoedvendig, men gjett hva? Jeg er saa langt hjemmefra at den krafta du vanligvis har til aa gi meg daarlig samvittighet ikke virker lenger;) Anyways - vi skal kanskje en uke til Mosambik! ;D

8 kommentarer:

  1. Du til det siste først... det der var dårlig gjort... her jeg sitter langt oppe i nord... men tankens kraft er sterk!!! :-)
    men du værden, hva og når skal dere dit og gjøre hva???

    men ellers så ser det fortsatt ut til at dere koser dere, og lite jobbing... :-)
    Solbrent!!! ja ja...sukk..
    men er deilig her nå.. + 7 å greier.
    Ellers er det ikke så mye nytt siden jeg snakket med deg sist.

    ha fortsatt en flott uke, hils Stine. Stoor klem fra mam,s :-))

    SvarSlett
  2. Hehe, tankens kraft er sterk ja ;) Men naa er turen bestilt, og jeg har ingen daarlig samvittighet ennaa!
    Vi drar 24 mars, og er tilbake 1 april. Vi skal bare slappe av og ligge paa stranda hele uka :) Forhaapentligvis faar vi leie smaa hytter paa stranda, hvor vi kan bare slappe helt av, og hvor vaar stoerste bekymring er om boelgene kommer saa langt opp at skoa er vaate naar vi vaakner, hehe.

    VI koser oss veldig naa, denne helga skal vi vaere hjemme bare. Eller, ikke hjemme i huset, for i morra skal vi til soestra vaar i Hout Bay - paa andre siden av Cape, litt vanskelig aa forklare. Men hele familien skal ihvertfall samles der og grille og slikt :)

    +7 ja, det hoertes jo helt fantastisk ut! Her er det 30, men heldigvis litt vind, saa det er levelig :)

    Fortsett aa kommentere! Det beste jeg vet er naar jeg sjekker bloggen, og det har kommet et nytt innlegg ;D

    SvarSlett
  3. Heisann! Spennende å følge med på bloggen Maria! Du opplever jommen mye! Tenkte bare å sende deg en søndagsklem fra Oslo :)

    SvarSlett
  4. Hei Maria. Så gøy å lese bloggen din. Du er kjempeflink til å fortelle - nesten så man kan kjenne solen og varmen fra Afrika her hjemme i Porsgrunn :) Det er helt utrolig hva du har fått være med på hittil.
    Hils masse til Stine også.
    Masse, masse hilsner fra mamma'n til Guro, Klem fra Anne Lise

    SvarSlett
  5. Anne Lise: Saa moro aa hoere fra deg! Det var en uventet og svaert hyggelig overraskelse :) Godt aa hoere at jeg kan bringe litt Afrikasol hjem i den nyoppussede stua deres, hehe.
    Haaper alt staar bra til med dere hjemme ogsaa, gleder meg til aa vise dere bilder og fortelle masse mer naar jeg kommer hjem :)
    Hils masse til Tor fra meg, og jeg skal si hei fra Stine ogsaa :)

    Vegard: Tusen takk! Jeg trengte virkelig en soendagsklem fra en som deg, det varmet :)
    Haaper alt staar bra til med deg? :)
    - og en ting helt paa tampen, hva er ditt yndlingsafrikadyr?

    SvarSlett
  6. Jepp, alt står bra til med meg! Stortrives i blokka. I kveld serverer Madelen hjemmelagde boller:)Favorittafrikadyr.. hm.. Villsvin kanksje.. Eller Giraff. Hva mener du?

    SvarSlett
  7. Jeg er så misunnelig Maria! Men det ser ut som du har det bra:) Kjepme spennende å lese om alt du opplever! Mange klemmer fra Kine=)

    SvarSlett
  8. Aa, jeg vil og ha hjemmelagede boller i blokka! Tror jeg maa bestille det naar jeg kommer hjem ;) Hehe. Boller er det nemlig daarlig med her nede!
    Villsvin faktisk, haha. Da maa jeg vel nesten si marekatt! ;)

    Ja, jeg har det veldig bra her nede Kine :) Haaper det staar bra til med deg hjemme? :)

    SvarSlett