onsdag 19. mars 2008

Snart Mozambique!

Safarien blir bare billigere og billigere ;) Sjekket nettbanken naa, og vi har betalt 5100 NOK for tre uker med strandliv, nasjonalparker, kultur og masse opplevelser!

Vi var altsaa i byen i gaar og booket turen hos Nomad tours. Vi dro til byen ved tolvtiden og dro rett til kontoret deres. Vi fylte inn skjemaet, og gikk til banken for aa ta ut penger. Den foerste banken, ABSA, hadde visst ingen avtale med Sparebanken Grenland, saa jeg fikk ikke tatt ut penger der. Vi surret litt rundt i omraadet og fant en ny bank, FNB, og etter mye om og men og frem og tilbake der inne fikk vi endelig tatt ut pengene. Stine hadde glemt passet sitt i Parow, saa jeg maatte ta ut penger for begge to, og jeg gikk rundt med 16000 rand (10073 NOK) i veska mi - kun i hundrelapper!

Etter betalingen var i orden gikk vi for aa spise en kjapp lunsj paa Spur foer vi fikk tak i en raane-taxi som kjoerte oss til Waterfront. Eneste grunnen til at vi skulle dit var for aa kjoepe noen postkort + frimerker (jada folkens, postkorta kommer etterhvert! Bedre seint enn aldri er mottoet mitt i dag;)
Vi begynte aa kikke litt rundt, og vi fant noen soete smaa trefigurer som skulle forestille etiopiske barn, med tynne bein og tykke mager. Uansett - vi fant mer og mer, og Stine fikk en kurv til aa legge tinga i (noe som DEFINITIVT er salgstriks, hvertfall paa jenter som oss). Vi fylte opp, og plutselig fant jeg en svaer giraff i moerkebrunt tre! Den var over en meter hoey, rakk meg nesten opp til puppene, og jeg falt helt for den. Jeg spurte hvor mye det ville koste aa sende den overseas, og tre av personalet styra rundt for aa finne ut dette for meg. Tilslutt kom en fyr som tydeligvis hadde litt peiling, og han mente at det ville koste ca R1000, saa det ville totalt komme paa R1675.
Han stod og pillett litt paa den, og jeg hadde allerede sett at bittelitt av oera dens var oedelagt, men han gjorde saa ennaa en liten bit falt av. Saa sa han "jeg ville ikke engang solgt deg denne siden den er oedelagt", og han viste meg noen andre, men de var ikke aktuelle for de var ikke like fine. Han sa saa at han kunne gi meg 30% - noe som var helt greit for meg, jeg hadde nemlig kjoept den uansett! Saa giraffen kom paa R472.50, og de pakket den kjempegodt inn med bobleplast for meg slik at jeg kunne heller sende den som bagasje paa flyet. Han festet 5-6 "fragile - glass"-lapper paa, og laget til og med et haandtak paa den for meg, hehe.
Saa i norske kroner kom den vel paa ca 300 ;) Og da snakker vi om en ordentlig fin giraff!

Om ikke dette skulle vaere nok..
Paa veien til busstasjonen gikk vi forbi et marked, og moette verdens soeteste gamle mann. Han hadde i utgangspunktet veldig billige varer, og da vi utbroet "Hva? 30 rand for den der?" - ment som at det var billig, svarte han bare "neida neida, nice price for dere - 20 rand!"
Det endte med at jeg kjoepte ennaa et salatbestikk, og to nye figurer. Stine fant noen store fine noen, og bare den ene figuren kostet i utgangspunktet R80, og da hun hadde funnet alle tinga hun ville ha, sa hun at hun kunne gi R120 for det, og han bare "no, no, make it hundred!" ;D

Vi tok minitaxi hjem, noe som er et styr hver gang, og hvertfall naa med alle de tinga.. Shjo! Men det gikk fint, og vi kom oss helt til Parow, og fikk broren vaar til aa hente oss selv om det ikke er lang vei ;) Som fra PP og hjem tenker jeg, hehe. Men jeg minner om at giraffen rakk meg til puppene = den var stor!

I dag var Ullis siste dag paa jobb, noe som var trist. Eller, ikke det faktum at vi ikke faar se henne mer, men det betyr at det er vaar siste dag i morra..
Vi hadde en slags avskjedsseremoni, hvor Louise og Nicole leste en hilsen og et dikt for oss, og Nathanael hadde skrevet en sang paa norsk hvor han tok farvel - paa dette tidspunktet hadde jeg taarer i oynene. All denne innsatsen deres betyr at de har satt pris paa at vi har vaert der, noe som betyr saa mye for oss. De kunne bare sagt hadet bra i morra, og latt det vaere med det, men de gjoer faktisk noe utav det. <3

Det som var drit var at Nathanael ikke kunne vaere der, for det skjedde veldig mye i dag, som endte i at han maatte dra fra Tehillah. For aa gjoere en lang historie kort:
Sister Kleyn (direktoeren/grunnleggeren av Tehillah) kom og hentet alle oss voluntoerene ved lunsjtid, sa hun maatte snakke med oss om noe viktig. Hun tok oss med inn paa kontoret til pastor Shireen, hvor Shireen og mannen hennes, pastor Andre satt.
Hun begynte aa snakke om at vi ikke maatte hoere paa hva Nathanael sier, for hun hadde lagt merke til at han snakker veldig mye med oss voluntoerer, noe han har gjort siden dag en. Vi skjoente fortsatt ikke hva som foregikk, foer hun viste oss to ark og fortalte oss at han hadde skrevet et brev til Errol (rehab-manageren) hvor han sa veldig mye stygt om pastor Shireen og mannen hennes. Det stod at pastor Andre hadde gjort et feil valg ved aa gifte seg med pastor Shireen, for Shireen har tidligere vaert gift med en annen. Det stod henvisninger til vers i Bibelen som omhandler dette, at det var paa linje med aa vaere f.eks. homofil. Han hadde skrevet mye, blant annet at pastor Andre var en blind hyrde som ledet blinde osv. Vi fikk lese hele brevet, men det hadde vaert revet i stykker, saa satt sammen og kopiert, saa var vanskelig aa faa med seg alt, i tillegg til at han skriver paa en veldig vanskelig maate. Men vi forstod hovedinnholdet, og hva sister Kleyn og de mente. Kleyn skulle ta med seg brevet til politistasjonen og styr, og sparket Nathanael rett ut av Tehillah.
Jeg spurte storebroren Ebenezer om hva som vil skje med han naa, om han drar rett hjem eller hva, men han visste ikke heller. Vi faar heller hoere i morgen om han har noe svar da, men det spoers vel..
Ebenezer ba oss skrive mailadressene vaare, saa lovet han aa gi dem til han neste gang han saa ham. Vi skrev ogsaa en takk for sangen og lykke til videre!

I morgen er siste dag paa jobb.. Huff!

3 kommentarer:

  1. ja det er fortsatt mye spennende som skjer ser jeg... :-) å du... den giraffen er jeg kjempespent på du... sier jo litt om hvor høy den egentlig er.. *leer* eller var det deg?

    åssen var siste dagen da? vemodig og litt trist vil jeg tro, ut i fra alle bloggene. Men det er jo sånn det skal være det da, synd med denna gutten da...tross alt...

    å nå er det 1 uke fri, hva skal dere finne på da frem til safarien?

    Ja det blir vel litt blogg frem til det i allefall, og etter det blir det nok stille...

    Jeg ringer deg i morgen fredag.sånn for siste gang før du kommer hjem...

    SvarSlett
  2. hei folkens, om det er noen andre enn meg som er her a.. ser nå sånn ut i allefall :-))

    psst...Maria blir veeldig glad om dere skriver noen ord

    mamma,n til Maria

    SvarSlett
  3. Hei :)

    Så spennanes d va å lesa her Maria :) Nydelige bilder!
    Tusen takk for kommentar på bloggen min, blei så gla då! Nyd tiå di i Afrika :) Heldige som e ude å reise, oppleve og møde nye folk. Spennanes! D e fint her i snøen og.. ;) Men savne nok S.A ja.. får reisa tebage ijen ein gong. Afrika hørres ikkje feil ud d heller. :) Viss ein bare får muligheden..

    Hb du har d fint Maria,
    du e nydelige du :)

    klemmar

    SvarSlett