lørdag 15. mars 2008

South African Explorer :)

Vi har ikke bestilt denne turen ennaa, men vi har faatt vite at det er ledige plasser fortsatt, saa i loepet av de foerste dagene neste uke maa vi tilbake til byen for aa booke turen.

Det som var problemet med Bundu (det selskapet som arrangerte den andre safarien), var at ingen andre hadde meldt seg paa samme turen som oss. Nomad er et annet selskap som er mye mer populaert blant folk, det er mer kjent, og det er mye billigere enn Bundu. De arrangerer ogsaa den samme turen som vi egentlig skulle paa, Cape Town to Victoria Falls. Men siden vi ikke har hatt saa kjempelyst til den turen alikevel, saa satte vi oss ned og tenkte, hva vil vi heller?

Vi skrev noen stikkord: vi vil se dyr, vi har lyst til aa reise Garden Route om gaar langsmed soerkysten av landet. Jeg har kjempelyst til Swaziland, mens Stine har lyst til strandliv. Saa det hele saa ganske haaploest ut, helt til vi moette Martine og Ragna for lunsj i gaar. Martine foreslo South African Explorer for oss, og da vi leste den fant iallefall jeg ut ganske fort at dette var en tur jeg ville paa. Den har absolutt alt vi har snakket om! Stine likte ikke ideen helt med en gang, med tanke paa at den er bare i Soer Afrika, med unntak av Lesotho og Swaziland, for vi hadde jo planer om tre andre afrikanske land. Men jo mer vi snakket om det, jo sikrere ble vi paa at dette er riktig valg. Vi faar se alt hva Soer Afrika har aa by paa!

Vi drar samme dato som planlagt, og safarien er en dag kortere enn den forrige. Et annet "problem" som da oppstod var at vi har en flybillett fra Livingstone (Zambia) den 28 april. Vi skulle mellomlande i Johannesburg paa veien til Cape Town, saa det vi haaper paa naa er at vi kan bruke "halvparten" av billetten etter denne safarien, siden den ender i Johannesburg den 26 april.

Og fordelene blir bare bedre: Cape to Vic Falls-safarien kostet ca 8500 NOK, i tillegg maatte vi betale local payment som var paa nesten 4000 NOK. Om ikke det er nok, saa var det kun ca halvparten av maaltidene som var inkludert. Vi skulle krysse tre grenser, og dermed ville det bli ekstra utgifter ift. visum.
South African Explorer koster R8950, og med 10% blir det R8055.
Ifoelge DNB's valutakalkulator blir det 5925 NOK :) Noe som passer vaare lommeboeker veldig bra! Spesielt med tanke paa at vi vil dykke, rafte, hoppe i fallskjerm - og vi har muligheten til aa hoppe i strikk i verdens hoeyeste bungeejump!

Dette er naa det nye programmet, og som sagt starter safarien den 7 april, og ender den 26 april, i Johannesburg. Vi har to dager i Joburg, foer vi (forhaapentligvis) flyr til Cape Town den 28 april, og har to dager der foer flyet gaar hjem :)

Day 1 Stellenbosch Wine RouteCamp
After a short briefing we leave Cape Town and travel a short distance to Stellenbosch. On the way we stop at a wine farm to sample some regional wine. We also visit the Cheetah Breeding project to admire these beautiful animals. We continue our journey to Swellendam where we will overnight.
Day 2/3 Oudtshoorn KnysnaCamp
We drive inland to the Cango Caves where we take a guided tour. While in the area we we have the opportunity to visit an Ostrich farm for a quick tour. We return to the coast via some lovely country roads and camp near picturesque seaside village of Knysna. Optional Activities: Ostrich Farm visit and Ostrich Riding, Hiking, Knysna Lagoon Cruise.
Day 4/5 Bloukrans Tsitsikamma National ParkCamp
It is a short drive to the Storms River and Bloukrans Bridge. We will spend time exploring this coastal region and the Tsitsikamma NP. The hiking here is some of the best in South Africa. Optional Activities: Bungee Jumping (highest in the world), Treetop Canopy Tours, Hiking.
Day 6 Addo Elephant National ParkCamp
The journey continues into the Eastern Cape where we enter the Addo Elephant NP where we are surrounded by these magnificent creatures. Game driving in the NP will allow us to take some wonderful photos.
Day 7/8 HogsbackCamp
After a final game drive in Addo we depart the NP and drive, via Port Elizabeth, to Hogsback. The following day your guides will lead you on a relaxing hike in the surrounding forest. Optional Activities: Horse riding, mountain biking
Day 9/10 LesothoCamp
Today we leave South Africa and enter Lesotho. The next day we get up early and those going on the Pony Trekking will ride into the remote hills of Lesotho accompanied by local guides. If you remain behind you can visit the local village or craft market. Optional Activities: Pony Trekking Excursion, Hiking.
Day 11/12 South Africa – DrakensbergCamp
We return to South Africa where we drive to the Royal Natal NP. We spend the next two days exploring mountain paths and enjoying the beauty the Drakensberg. Optional Activities: Horse Riding, Hiking.
Day 13 Kwa Zulu Natal Coast/DurbanHostel
Our journey takes us through some amazing scenery on our way down to the Kwa Zulu Natal coast. In the late afternoon we enter Durban. This evening it is possible to go out for a meal at one of the excellent Indian restaurants. Optional Activities: Traditional Zulu Village visit, Dinner and night out in the city.
Day 14 Greater St Lucia Wetland ParkCamp
We drive up along the Kwa Zulu Natal coast to the well-known Greater St Lucia Wetland Park. We take a boat cruise on the lagoon and will spend tonight near this amazing wetland.
Day 15/16 Swaziland – Mlilwane Wildlife SanctuaryCamp
Today on our way to Swaziland we take a morning game drive in Hluhluwe/Umfolozi NP. We enter Swaziland where we will experience some more of Southern Africa’s cultural diversity. Optional Activities: Mountain Biking, Hiking, Horse Riding.
Day 17/18 South Africa - Kruger National ParkCamp
We return to South Africa and drive to the Kruger NP for two unforgettable days of game viewing. Kruger National Park is home to Africa’s Big 5 as well as a multitude of other beautiful African animals, both small and large. Optional Activities: Night Drive and Dawn Game Walk.
Day 19 Wildlife Rehabilitation CentreCamp
With our minds full of memories of the most famous nature conservation area in the world, we leave the Park. En route to tonight’s camp we visit a Wildlife Rehabilitation Centre.
Day 20 JohannesburgTour ends Own Arrangement
On the last day we enjoy the Panorama Route visiting Blyde River Canyon, Bourke’s Luck Potholes and God’s Window before our arrival in Johannesburg. Although the tour has ended it is quite common for the group to spend this last evening together at one of Johannesburg’s excellent restaurants. Optional Activities: Morning Shangaan Village visit and Dinner Out.

:) :) :)

4 kommentarer:

  1. OK... jeg må jo le av dere åsså da.. :-))
    Utrolig hva dere finner ut, når det er noe dere vil!!! ha ha...
    men jøye meg, ingen ting er bedre enn enn å måtte betale mindre da. Så nå håper jeg at alt er i boks, for jeg klarer i allafall ikke følge med. :-)

    Så jeg ønsker lykke til på ferden videre.

    Bare pass på å kom på riktig fly hjem!!!!!!!!!

    Kos dere, og fortsett å ta bilder, ( ja med deg også da!) skriv dagbok. Og jeg kommer til å ha lesestoff frem til jul.. hehe..

    For det kommer vel ikke mange blogger på den reisen.

    Knut hilser..
    Ha en fin helg videre :-)
    Glà i deg snupp ;-)

    SvarSlett
  2. Hehe, ja vi fant det fort ut!
    Saa naa drar vi straks til byen for aa bestille safarien og betale den, vi har nemlig faatt tilbake pengene fra x-plore for den forrige safarien - saa naa er jeg rik mamma ;) Men det har du sikkert sett paa kontoen min allerede!
    Alt er dessverre ikke helt i boks likevel, fikk mail av travellink som vi bestilte flybilletten Livingstone - Johannesbug - Cape Town gjennom, og de sa at vi ikke kan bruke del 2 av billetten likevel. Saa, faar se hvordan vi gjoer det! Har kikket paa noen Soer Afrikanske flyselskap, og billettene ligger paa 5-600 rand, saa det er greit. Haaper bare vi faar igjen de andre pengene av forsikringsselskapet? Tror du det, naar safariselskapet kansellerte under en maaned foer avreise?
    Faar sende Helge en mail tror jeg!

    Klart vi skal komme oss paa riktig fly hjem, faar bare haape at det ikke er et minutt forsinket, siden vi kun har 50 minutter paa Heathrow! Hehe, den tid den sorg ;)

    Jada, vi tar bilder som noen guder vi. Og ja, du har lesestoff frem til jul, hehe! Vet ikke om du vil lese alt men, hehe, du faar vente og se!

    I Mozambique vet jeg ikke hvordan det blir med kontakt med omverdenen, hvertfall naar det gjelder mobilen, saa du faar heller sjekke her ofte i tilfelle jeg finner en internettkafe naa og da. Saa hvis du vil snakke med meg foer jeg reiser, saa maa du ringe innen kl 18.00 paa fredag!

    Hils tilbake til Knut, skal helt sikkert hilse fra Stine her og :)

    God paaske! Glad i deg og mor<3

    SvarSlett
  3. hei igjen...
    ja skal få ringt deg før du drar... jeg får blogge litt til jeg da... :-)
    Når det gjelder andre utlanske selskap så vet jeg ærlig talt ikke. men det har du sikkert nå i denne skrivende stund fått greie på. Jeg satt i bilen da du spurte om det tlf nr. Mengodt det ordnet seg da :-)

    Bilder ja...ikke bare av alt å alle andre da Maria :-/ Hvor er krøllene??????? hehe... er nokså nyskjerrig serru..

    Ja jeg tror jeg er den som har flest treff her inne om jeg ikke tar helt feil... :-))
    i allefall av fam din, eller de som kan data... *leer*

    Nå er det onsdag, og nydelig vær helt til nå,,, kom jammen noe hvitt ned på utsiden av vinduet her!!! Æsj.. det var ikke i planen min asså. Fysj....

    Men det tenker jeg du bryr deg om? nope, kos deg i varmen du, så finner jeg ei solseng... :-))

    God påske jenta mi, glà i deg :-))

    SvarSlett
  4. Nei jaggu om jeg har faatt svar paa det, ikke har jeg mailen til Helge likevel heller. Sendte Marthe en melding tidligere i dag hvor jeg spurte om den, men har ikke faatt den ;S
    Saa, faar ta det en annen dag!

    Bilder kommer, men jeg har ikke noe bilde av meg selv med kroeller ennaa ;) Saa, det spoers!

    Vel, av familien min.. Hvem ellers skulle kommentert her? Tante Bente? Eller mormor? Haha.. ;)

    Skulle faktisk oenske at det kunne snoe litt her og, trist aa tenke paa at jeg ikke vil oppleve snoe foer neste aar! Det er lenge til det!

    Og vi var faktisk ganske misunnelige paa harryturen dere er paa i dag, satt og snakket om de gangene vi har smuglet og slikt med de paa drug-rehaben, de bare lo av oss for de ser paa oss som engler, hehe.
    Saa haaper du handla paa ferja som du pleier, saann at du har en gratisbillett til Stine og jeg naar vi kommer hjem? :)

    Goodbye sweetheart, now it's time to gooo *synger*

    SvarSlett