tirsdag 1. april 2008

Bilder fra Mozambique


Her er det lille hjoernet vi fant oss paa flyplassen i Johannesburg. Det hele endte heller med at vi sov over paa Petras, en veldig fin lodge ikke saa langt fra flyplassen.


Bussen vi tok fra Maputo til Tofo, bussen ble bare fullere og fullere, og det luktet bare vondere og vondere.. Turen opp til Tofo tok 9 timer, med blant annet stopp paa grunn av eksplodert dekk!

Dette var maaten de stablet bagasjen paa, i hoeyden, paa 2 seter! De to moerke jentene ble vi kjent med paa flyplassen i Maputo da vi ventet paa visumene vaare, de er utvekslingsstudenter i Joburg, fra USA.


Maputo - Mozambiques hovedstad

Paa Fatimas Nest i Tofo bodde vi i bungalow ;) Under "teppet" paa gulvet er det bare sand, for hele lodgen er bygget paa en sanddyne!

Stranda rett nedenfor

Her spiste vi som regel frokosten vaar :)

En hund vi blei kamerat med paa stranda, den var redd for mennesker, men kjempeleken!



Trine paa stranda - fullt opptatt med aa holde bikinien paa plass ;)


Uteomraadet ved baren/restauranten
Stine ;)

Trine og en lokal fyr som vi blei kjent med foerste dagen. Han er opprinnelig fra Zimbabwe, men er naa i Tofo for aa selge ting han lager, som kjeder, armbaand, haarspenner osv. Veldig mye fint :)

To andre lokale fyrer vi ble kjent med den ene kvelden, hehe. Litt av en historie, mulig dere faar hele seinere ;)


Dette bildet tok jeg kl 06.10 en morgen jeg skulle ut aa dykke
Afrikansk moteshow paa Fatimas
Jentene i godhumoer ;) Grunnen til at de sitter med armene slik, hvertfall Trine, er at Trine lurte en fyr til aa gjoere saann med armene fort, mens han sa "Maria, Maria, Maria, Maria" helt vilt. Haha, for en kveld.. Dette er altsaa ogsaa fra den beroemte kvelden vaar! Hehe. Katrine fikk en kjempefin flette i haaret, og det endte med at denne karen og en annen kranglet om hvem som kunne flette haaret hennes finest, haha, for en gjeng.
Kameraten vaar igjen :)



Katrine tok Discover scuba, samtidig som jeg tok scuba review, saa vi var foerst i basseng og gikk igjennom oevelsene, foer vi dro ut til Clown Fish Reef og dykket. Fra den dykketuren har vi en dvd som ble dritbra ;D Gled dere! Litt annerledes enn sunnmoerskysten for aa si det saann :)



Trine, Katrine og jeg bestemte oss for aa dra paa horseback-riding siste kvelden, i solnedgangen ;) Dette er hesten min, Riverdancer. Kjempetrivelig hest!

Katrine sitter rimelig stolt oppe paa hesten sin, klar for tur!

Trine paa hesten sin, Mr.Small - et ganske ironisk navn!


Haha, sjekk det gliset ;) Her har vi akkurat ridd bortover stranda, og karret oss opp en bratt bakke i sanda.


Tidlig soendag morgen, kl 4 am, tok vi bussen tilbake til Maputo fra Tofo




Bildet sier alt - her er lodgen vi bodde paa i Maputo, foerste og siste natta i Mozambique


Sjekk den soete pusen, ligner egentlig paa Sussi, pusen vi hadde foer! Kjempekosete :)
Trine er kjempeblid fordi dette er siste dagen i Maputo, haha



Her har vi kommet oss til Joburg, paa Petras. Trine har mistet bagasjen sin, men paa dette tidspunktet var det bare kjempemorsomt! Vi var paa flyplassen en evighet, og i mellomtiden hadde sjaafoeren fra lodgen ventet paa utsiden, men likevel stoppet han innom McDonalds saann at vi kunne ta takeaway til lodgen :)

Dette er en Eagle Ray, som vi saa da vi dykka! Den var der veldig kort tid, saa det var ikke engang alle som saa den, men jeg gjorde det. Den var kanskje 80-90 cm lang, vanskelig aa se naar man er under vann, men halen var omtrent 2 meter! Kjempegoey ;D

14 kommentarer:

  1. heei!
    Nå har jeg savnet å høre fra deg, vært innom bloggen ofte for å sjekke! ser ut som om du har hatt det supert, her hjemme regner det og regner det. Endelig kvitt snøen igjen! Og godt er det, om dagen bruker jeg tida mest på jobb eller på konferansen, den jeg er med å arrengerer via skolen. er tiende april, så gleder meg til å få det overstått! Ellers, hvordan ahr du det? når drar du på safari? Veldig glad i deg. Mange klemmer

    SvarSlett
  2. AA, jeg faar ikke sagt det nok hvor mye det betyr aa hoere fra deg :) Du er det man kaller trofast leser, og det er supert!
    Jeg har hatt det veldig bra, med sol, avslapping og dykking! Jeg dykket tre ganger, og var helt nede paa 29 meter, tenk paa det! Ogsaa saa jeg eagle ray, vi fikk ikke tatt bilde av den paa dykket, for den var der veldig kort, men fant et paa nettet, saa sjekk det nederste bildet :) Den var stor, og halen var vel to meter lang! Kjempegoey!

    Saa vaaren er paa vei altsaa, hehe?
    Jaa, hvordan gaar det med konferansen naa? Det har jeg lurt paa skjoenner du :) Fortsatt spennende? Mye aa gjoere kan jeg tenke meg?

    I dag er det internett og utpakking, i morgen klesvask og shopping, torsdag fallskjermhopp og sikkert mer shopping, fredag stranda om det blir bra vaer, loerdag pakking, soendag til byen, og paa mandag gaar bussen :)

    Love you<3

    SvarSlett
  3. Jeg føler meg jo sikkert like spent som mamman din hvordan det går med deg. Er kjempe rart å ikke bare kunne ringe deg når jeg vil, sånn som jeg pleier..

    ååh, jeg lurte på hva det scuba review betydde, men da betyr det altså at du kan gå lenger ned enn 18meter eller hva nå enn det var du hadde før?

    Våren er endelig på vei, selvom det er grått og regner idag da.. Hehe, ikke akkurat stemning. Ja konferansen er som sagt om ææh, ni dager. Programmet er satt, ting er bestilt og foreløpig er det vel omkring 350 påmeldte, regner med å få noen hundre til ifølge nho. Idag har jeg stått på stand og delt ut flyers i tilleg til å tvinge folk til å melde seg på;P

    høres ut som du har planlagt det meste av tida fremover ja, hvordan foregår safarien, buss hele tida? dere skal vel i jeep da dere ser på dyr og sånn? Husk å ta masse bilder, men det regner jeg med at du gjør allerede. ser jo litt her.

    Love you:)

    SvarSlett
  4. Jeg vet! Er saa mange ganger jeg har hatt lyst til aa ringe deg og, tar meg selv i aa tenke "naa skulle Guro vaert her"!

    Scuba review er bare gjennomgang av ting jeg har laert foer, siden det er lenge siden jeg dykket sist. Tror det er naar det gaar mer enn 6 maaneder siden sist dykk, saa vil de at man skal ta et saann kurs, for aa friske opp. Med mindre man har 30-40 dykk bak seg liksom. Saa jeg har bare sertifikat for 18 meter fortsatt, men jeg tok noe de kaller adventure-dive, hvor jeg fikk en liten bok jeg maatte lese, ogsaa hadde jeg en proeve dagen etter for aa kunne bli med dem. Saa jeg tok et slikt adventure-dive to dager paa rad :) Hadde lyst til aa ta advanced-kurset, saann at jeg hadde vaert sertifisert til aa dykke ned til 30 meter, men jeg oppsoekte dykkesenteret en dag for seint, og dermed gikk det ikke, for man trang 4 dager!
    Saa faar heller ta det en annen gang, er bare kjipt aa tenke paa at det var ganske billig der, hehe ;p

    Saapass ja, pleier det aa vaere 4-500 stykker der? Det er ganske mange ja ;)

    Det er veldig mye buss ja, men forhaapentligvis skal vi vaere litt paa utsiden av bussen og, hehe. Det er ikke en jeep, men buss med vinduer som man skyver oppover, saann at man skal faa bra utsikt ut. Saa satser paa at det skal gaa fint :) Tar med baade kamera og videokamera, saa du skal a faa sett litt naar jeg komemr hjem, ikek tenk paa det!
    Har ca 700 bilder paa minnekortet naa, for har slettet kjempemange, saann at jeg kan sende hele minnekortet til fremkalling naar jeg kommer hjem :)

    SvarSlett
  5. sendte deg forresten akkurat et bilde av frida og alisa på mail.. haha de ligger og sutter på hverandre sin fot. for noen unger! nå er det tid for middag her,råstekte poteter tror jeg. spennende! Kos deg masse videre, gleder meg så til å se bilder og høre om alt! Masse glad i deg:)

    SvarSlett
  6. ÅÅÅÅ endelig...der kom det både bilder å greier... bra snupp. har jo tenkt litt på deg da.. hehe... men så lenge jeg ikke hører noe, så regner jeg med at du / dere har det flotters. Men det var godt å få den sms,n i går kveld :-)

    men du...send flere kort til Knut du! *leer* siden jeg ikke kan gjennfortelle..haha... men jeg "truer" han til å høre når jeg leser høyt fra bloggen asså :-)

    her går det i jobb, skole arbeid, styremøter både her og der... ja så det er da noe å holde på med vettu. Å Knut sin mc er jo forsinket, ingen bombe, men kjedelig... kanskje den kommer med varmen!! :-)

    Ellers så ser eller hører jeg ikke stort til broren din. så da er det nok iorden med han,:-)
    Ikke så mye nytt fra noen i grunn. Annet enn at det blir enten Julie og Preben eller Emil som kjøper huset. For nå har Knut bestemt seg for å bli bygutt :-)

    Så du hadde fått en slump money fra mormor, så bra da! Du er en rik frøken!!! :-)

    Psst... fiskeboller eller flesk og duppe 2 mai???

    En stor , større, størst klem i værden fra mam,s :-))

    SvarSlett
  7. HERREGUD SAA STORE DE HAR BLITT! Det er det soeteste bildet jeg noen gang har sett, har ikke ord.. Fikk taarer i oynene jeg!
    Det maa du hilse masse til Siri og si, hu har virkelig de nydeligste ungene i verden <3

    SvarSlett
  8. Flesk og duppe!! Uten tvil ;D

    Godt aa hoere at dere har det bra, men kjedelig at mc'en er forsinket da. Den kommer nok med varmen ja, hehe. Skal jeg ta med aprilvaeret fra Cape Town eller? For i dag har det vaert over 35 grader, helt vilt, og dette skal liksom vaere hoest.. Jeg gir meg ende over!

    Hvordan gaar det med skolearbeidet? Bra? Skal dere ha noen flere samlinger dette halvaaret?
    Og jobben er fortsatt spennende? :)

    Hva i all verden? De har vel ikke tenkt til aa bli boende paa Ulefoss vel? De har jo hele livet foran seg ;D
    Det er vel fryktelig tungvint for dem, jobber ikke alle i Grenland da? Men - en gang bondeknoel, alltid bondeknoel sier de jo..

    Vel, rik og rik.. Den var tydeligvis ikke verdt saa veldig mye den leiligheten, hehe. Men alt kommer godt med, tro meg :)

    Ja, saa du at det var flere bilder med meg paa eller? Hvis ikke det er fremgang saa vet ikke jeg :)

    Enda stoerre klem tilbake til beste mamman!<3

    SvarSlett
  9. Jepp, flesk skal bli... harry flesk... hehe...

    Kunne godt tenkt meg noe av den varmen ja, men ikke alt... ikke vant til det vi vettu :-)
    Ikke alt er like lett på skolen, men jeg får det sikkert til etterhvert. 1 samling 13 mai før ferien. Å jobben går fremover, mye å sette seg inni.
    Jo de vil hvist det, Julie prøver jo å få noe oppafor og Preben blir jo sendt litt rundt omkring. mil synes vel det er greit å kjøre da.

    å du har fått etter leiligheten ja. hhmm...

    Jo det var moro!! å se deg... hehe.. bedre og bedre for hvert innlegg, forsett sånn du :-)

    Klem tilbake :-)

    SvarSlett
  10. Hei Maria.
    Her kommer en liten hilsen fra mamman til reisefølge ditt også.
    Ser ut som dere har hatt en fin ferie med mange opplevelser.
    Glad dere la dere inn på en lodge og ikke ble liggende på et "usikkert gulv på flyplassen"
    Og litt av en busstur må jeg si..godt dere kom dere hele frem og tilbake der, ja...
    Det var litt av en strand, der ville jeg ha likt meg jeg også.
    Litt spent på historien ang. de to lokale fyrene på bildet jeg, Maria.
    har man sagt A må man jo si B...Ha, ha
    Dere er i alle fall utrolig heldig som får oppleve så mye spennende.
    Her på vessia er det fotball på tv og regn ute, så nyt sommer og varme.
    Ta godt vare på hverandre og kos dere videre. Gi Stine en klem fra meg.
    Klem til deg også Maria fra Kari

    SvarSlett
  11. Må komme med en kommentar til jeg...og den er til mamman din Maria,
    Vi kommer på flesk og duppe vi også, Birgitte. Høres deilig ut det. Ha, ha
    Nei, da slapp av
    det var bare en liten aprilsnarr, Birgitte.
    Jeg har ikke fått noe ønske om hjemkomst mat ennå, Men det kommer nok....
    Klem igjen fra Kari

    SvarSlett
  12. Hei Kari.
    Ja flesk er alltid godt, bare å komme :-) kunne virkelig blitt livlig det tenker jeg, med dissa to jentene våre. Til tider tror jeg i allefall hu mi lider av munn diarè... *leeer*

    men det spørs om vi hadde holdt ut!! hehe...

    Skal bli godt å få dem hjem nå, kjenner at jeg stunner nå. men fytti, de er jo bare så heldige som har fått oppleve dette.

    Så vi får ta for oss dagbøker etterhvert, ja for det har Maria lovet i allefall :-)

    Kos deg videre i gråværet Kari.

    SvarSlett
  13. Hei birgitte.
    Det er vist ikke bare Maria som lider av munn-diare. Stine er like ille og tørr ikke tenke på hvordan det blir når hun kommer hjem. Lurt på og kjøpe sånne sov i ro til å ha i ørene, så man kan sile litt ut, ha,ha....
    Ja, tøffe jenter vi har i alle fall. Vi får nok ta nok en dag på jobb vi "fattig-folk"
    Ha en fin dag.
    Klem Kari

    SvarSlett
  14. Mamma: Ja, jeg tror iallefall det var etter leiligheten, siden de akkurat har solgt den. Apropos familie, jeg har faatt mail av onkel Roy, det er kryss i taket ;D Hehe. Trodde jo det var noe galt da jeg saa at det var mail fra han!

    Kari: Tusen takk for kommentar, det er godt at dere mammaer tar litt ansvar og kommenterer litt, for det er daarlig med kommentarer fra resten av folka! Saa alle tomler opp for dere :) Ta mamma paa ordet, dere er hjertelig velkomne paa flesk og duppe, hehe. Og Stine holder paa med bestemmelses-prosessen naar det gjelder hva hun vil ha naar hun kommer hjem – hu klarer rett og slett ikke aa bestemme seg ;) Men du kjenner jo hu, det ene minuttet vil hu ha fiskeboller, og det neste tandori!

    Historien om de to lokale tror jeg kommer i morgen, saa bare fortsett aa foelge med ;)
    Sov i ro er et godt forslag, dere burde kanskje kjoepe oekonomi-pakke, haha! For vi har MYE aa fortelle, det som staar paa bloggen er tross alt bare utdrag fra hverdagen!

    Men naa fikk jeg melding om at det er mat i ovnen, saa jeg boer komme meg hjem igjen.
    Ta vare paa dere selv mammaer, og som dere skjoenner, saa kom vi oss hele ned fra flyet i dag :)

    SvarSlett