fredag 4. april 2008

Fallskjermhopp!

I gaar bestemte Stine og jeg oss for aa proeve aa faa til aa hoppe i fallskjerm. Vi ringte Downhill Adventures, og hu dama sa at vi maatte ringe tilbake om en time. Foerst fikk vi beskjed om at det var fullt den dagen, men saa ombestemte hun seg og sa at det var ledig samme dag, men vi maatte komme med en gang! Vi hadde ikke tid til aa skifte klaer eller noe, saa vi bare fant frem penger i en fei og dro til byen!

Da vi kom dit var det mye styr fordi vi ikke hadde transport, og det var 45 minutter unna. Hun ringte rundt og styret og ordnet, og fikk endret hoppe-tiden med en halvtime, fikk tak i taxi til oss, vi fylte ut skjemaer, og var klare til aa dra. Det var en minibuss som hentet oss, og han skulle vente paa oss mens vi hoppet, og skulle kjoere oss tilbake igjen.
Mens vi hoppet dro han og shoppet litt, og da han skulle kjoere oss tilbake til byen ringte sjefen hans og ba ha han ta et par timer fri - noe som passet oss ypperlig siden han og bodde i Parow :) Saa vi ble kjoert helt hjem til doera!

Og hoppet dere, det var helt nydelig.. Jeg kan ikke beskrive foelelsen av aa bare hoppe ut av et fly paa tre tusen meter, med utsikt over vestkysten av Cape Town, med panoramautsikt over Table Mountain og byen, og med Robben Island liggende som en pannekake ute i vannet! Det tok ca 30 sekunder foer han aapnet fallskjermen, men det foeltes ikke som mer enn 10, maks. Da han aapnet skjermen ble det helt stille, paa den tiden hadde flyet rukket aa komme saa langt vekk at man ikke horte noe som helst. Det var virkelig total stillhet - perfekt! Vi bare dalte sakte men sikkert nedover, svingte rundt saa jeg fikk se alt rundt, og snakket sammen. En syk foelelse, og jeg og han jeg hoppet med ble enige om at det burde vaere obligatorisk aa se Cape Town fra den vinkelen, jeg har ikke engang ord for det..

Foerste bildet er utsikten, man kan skimte Table Mountain i bakgrunnen, samt oeya man kan se er Robben Island.













6 kommentarer:

  1. Dette Maria! var mer enn jeg klarte å lese og se på bildene uten å få vondt i magen.
    Tror ikke jeg hadde klart å se noen ting jeg.Hadde nok holdt øynene godt igjen. Men bildene var flotte :)Det er nok det nærmeste jeg kommer tandemhopp!
    Blir gøy å høre mer når du kommer hjem... til flesk og duppe, he he
    Nyt resten av tiden der nede i sør, og forresten NÅ har våren kommet til Norge også.
    stor bamse-klem fra mamma'n til Guro

    SvarSlett
  2. Herregud.... du er ikke redd for noe du!!! skikkelig tøft!!!
    Men så kult med de bildene, fytti det var så gøy å se "from oven"...

    Godt å få sms å høre var du var nede på bakken igjen.

    men du, ser du hadde bare t-shirt, var det ikke kaldt? hvor høyt oppe var du?

    hørt noe fra broder,n?

    Og nå er det snart mer spenning, safari om et par dager...

    Og da går det vel en stund før jeg hører noe fra deg da.

    kan jeg friste med home made pizza i morra??? hehe...

    Kos deg fortsatt.

    Stor koseklem til deg :-)

    SvarSlett
  3. Jeg er stolt av deg nå:) Oxo VELDIG misunnelig hehe.. Gla i deg sis

    SvarSlett
  4. Hvorfor hopper du ut av et fly som er iorden Maria???

    Tusen takk for det fine kortet!

    Hilsen Knut.

    SvarSlett
  5. Anne Lise, saa bra med kommentar fra deg, du skulle bare visst hvor glad jeg blir for det :)
    Hehe, det var ikke skummelt i det hele tatt faktisk! Bare ren glede :)
    Er saa glad for at de tok bilder, de filmet ogsaa, saa du faar bare si ifra om du vil at jeg skal komme og snurre film i Skogvn altsaa, jeg er ikke vond aa be ;)
    Saa vaaren har kommet hjemme ja, jeg hadde nesten haapet at den ikke skulle komme foer de foerste dagene i mai jeg! Er ganske egoistisk jeg skjoenner du, hehe.
    Dere maa nyte vaaren, det er trossalt den beste tiden :) Saa ses vi nok ganske snart, hils masse til Tor! Stor klem tilbake ;D

    Mamma da, du kjenner vel meg? ;) Toeffaste! Er saa glad for at de tok bilder, kjempekult er det. Og filmen - jeg gleder meg til aa vise dere den!
    Det var ikke kaldt i shorts og t-shirt nei, det blaaste litt selvfoelgelig, men var aldri kaldt :) Vi hoppet da vi var paa 3000 meter, tok oss ca 20 minutter aa komme saa hoeyt opp. Da vi hoppet ut svevde vi i ca 30 sekunder, som foeltes som ikke mer enn 10, foer vi aapnet skjermen og seilte sakte men sikkert ned paa ca 4 minutter :)
    Hjemmelaga pizza ja, merker at savnet etter den begynner aa komme. 25 dager igjen til jeg er hjemme naa, og kan lage meg akkurat den maten jeg vil igjen! Det som frister mest for oeyeblikket er knekkebroed med leverpostei, og et glass Tine lettmelk ;)
    Jeg har sannsynligvis mobildekning stort sett paa safarien, men nettet er sikkert ikke like bra alle steder, men stort sett skal du kunne faa tak i meg.
    Jeg kjoepte meg designerklokke i dag da, bare for aa bruke litt ekstra foer jeg drar paa safarien ;)

    Det var paa tide jeg hoerte noe fra deg Steffen! Fikk du meldinga mi? Kommer du og henter oss paa Gardermoen? Vaersaa vaersaa vaersaasnill?! ;D
    Du er misunnelig paa hoppet ja, jeg kan bli med deg om du vil hoppe i Norge, jeg gjoer det nemlig gledelig en gang til! Glad i deg og storebror, savner deg naa!

    Hehe Knut, ja det kan du lure paa.. Er saann man gjoer det her i Afrika det skjoenner du!

    SvarSlett
  6. Jeg er enig med Knut! Hvorfor hopper du ut av flyetr mens det fortsatt fungerer??!! Du er en GAL kvinne! klemklem fra Stine

    SvarSlett