torsdag 12. august 2010

2+2

I stedet for å telle ukene oppover som i et vanlig svangerskap, teller jeg nedover mot avreisedagen. Tida går fort, men ikke fort nok - og i et forsøk i å korte ned tiden ytterligere har jeg valgt å bruke mine to siste ordentlige fridager i Porsgrunn til å være på fødeavdelingen i Skien. Pappa stakkars trodde jeg fikk penger for det, men der tok han feil! Det er ren hospitering, og av egen fri vilje. Og gjett om jeg er glad for det!
I dag fikk jeg være med på tre (!) fødsler, den ene flottere enn den andre.. Jeg blir helt imponert av disse damene, og spesielt disse unge jentene som er beintøffe når det kommer til stykket. Alle som kjenner meg godt vet at jeg vakler frem og tilbake mellom det å skulle bli jordmor eller barnesykepleier. Jeg var helt sikker på at jordmor var yrket for meg, helt til jeg tilbragte sommeren på barsel i fjor. Jeg syntes jordmødrene så ut til å ha en kjedelig og ensformig arbeidsdag, og da jeg fikk jobbe på både barneavdelingen og nyfødt intensiv-avdelingen på Ahus utover høsten og vinteren var jeg frelst! Det var blant disse søte små jeg gjerne ville være..helt til jeg igjen fikk sommerjobb på barsel på Sykehuset Telemark. Jeg har sett jordmødrenes arbeid med helt nye øyne, og det som jeg i fjor syntes var kjedelig og forutsigbart virker i år mer som givende og trygt. Hvis man går inn for det kan man virkelig gjøre en forskjell, og være med på å gi en god og trygg start på den nye tilværelsen nybakte foreldre går inn i. Selv om jeg ikke har født selv må jeg si at jordmødrene i Skien gjør en formidabel jobb, noe som gjenspeiles i tilbakemeldingene vi hører av pasientene og de pårørende. Kvinner reiser lenger enn nødvendig, kun for å føde på dette sykehuset, - og hvis ikke det er et godt tegn så vet ikke jeg.
Som nevnt har jeg fått være en dag på fødeavdelingen, og jeg ble slett ikke skremt. Jordmødrene, og også barnepleierne, viser atter en gang at de trives i jobben sin, og at de tar hver enkelt fødsel som den er.
Klisjeen er jo at verken to dager eller fødsler er like, og derfor kan jeg nesten ikke vente til å få oppleve dette igjen i morgen!

2 kommentarer:

  1. Nå lurer jeg: Hva skal du bli når du blir stor? :-)

    SvarSlett
  2. Det er vel ikke noe å lure på det? :)
    Kjedelig at den siste dagen ikke ble som jeg hadde håpet, men lever nok lenge på disse opplevelsene alikevel :)

    SvarSlett