mandag 30. august 2010

Mambo! (eventuelt shikamoo hvis noen av den eldre garden leser dette;)

For å ta det viktigste først; vi er trygt fremme i Tanga! Det var en lang reise, fra jeg stod opp 06.30 lørdag morgen - og til vi ankom TICC ved 14-tiden på søndag, men det har gått veldig bra. Da vi kom på flyplassen i Dar es Salaam ble vi tatt imot av en hyggelig og kjekk mann som samlet alle pass, landingskort, visumsøknader og 50-dollarene i en svær bunke - og det var bare å vente i håp om å få passet tilbake med et smil. Det tok litt tid, men vi kunne omsider hente all bagasjen på rullebåndet. Jeg pakket i sekk og brukte derfor litt tid på å knyte opp alle løse reimer osv på sekken min, og i mellomtiden hadde Lena i et svakt øyeblikk ikke fått helt til å nekte en flyplassansatt å ta kofferten hennes. Han samlet bestemt sammen alle kolli og trillet dem ut til bilen sammen med oss, og ble naturlig nok ikke særlig fornøyd da vi ikke hadde en krone å tilby ham. Eneste pengene vi hadde var 50-dollarssedler, og så mye får han absolutt ikke for en trilletur på 100 meter. Det endte med at sjåføren måtte gå inn og godsnakke litt med han før vi satte avgårde mot endestasjonen. Kort fortalt var det en ok tur; veldig fine veier (faktisk mye bedre veier enn mange plasser hjemme (det er altså bedre å være på biltur i Tanzania enn på Jæren;)), informasjon om diverse frukttrær og andre trær fra sjåføren, tissing i hull i bakken og en relativt bred innføring i den tanzanianske kulturen bare ved å observere folka, infrastrukturen og levemåten langs veien. Folk går og sykler langsmed motorveien, som egentlig hadde en fartsgrense på 50 km/t, og det var alt fra barn helt ned i 5-6 års alderen som bar tunge bører i veikanten. Siden jeg skal ut i folkehelsepraksis kommer jeg til å komme mye tettere innpå befolkningen her, og sammen med en innføring i språk og kultur denne uka, har jeg et mye større grunnlag for å skrive om hvordan ting fungerer her - litt senere.

I mellomtiden kan jeg fortelle at vi bor på en flott eiendom som ikke er mer enn to og et halvt år gammelt, og vi deler rom to og to. Rommet minner litt om det Stine og jeg hadde i Sør Afrika, med hver vår seng, nattbord og klesskap. Forskjellen her er at rommet et større, og det er veldig høyt under (strå)taket. Vi har også en stor pult, og en takvifte som står på stort sett hele tiden ;)

Da vi landet 06.30 på søndagen var det 22 grader, og utpå dagen er det oppi ca 30 grader, så det er ikke så galt. Det som derimot tar litt tid å venne seg til er den høye luftfuktigheten, og det at man skal drikke 2-3-4 liter lunket/varmt vann om dagen (at det er lunkent er altså IKKE valgfritt;).

De første dagene nå skal gå til 4-timers swahilikurs daglig, før vi tar helg på fredag ettermiddag. Lørdag blir nok en ganske rolig dag, hvis ikke vi tar bussen inn til Tanga by. Vi var en liten tur der i ettermiddag og det var en fryktelig skitten og støvete plass med dårlig utvalg, så det blir nok ikke byturer med mindre det er noe man må få tak i. Folka her er derimot ganske nysgjerrige og flere har kommet bort for å snakke med oss, uten å være verken påtrengende eller ekle, så det går veldig bra!

Samtidig med oss (Lena, Kristina, Hege og jeg) er det 5 jenter fra HiO som er 2.års barnevernstudenter og 4 sisteårs sykepleiestudenter fra UiA som skal være her denne uka. Studentene fra UiA drar til Haydom på lørdag, og kommer ikke tilbake før om 5 uker. HiO-studentene har vært her en uke, og drar hjem to dager etter meg.

Som dere skjønner så har vi det helt topp her, - og gleder oss til å begynne i praksis til uka! Foreløpig skal vi (forhåpentligvis) lære litt av språket, og kose oss med bading og bruning av kroppen.. :)

Til alle dere som har sendt meg meldinger om god tur, og lykke til; asante sana!

7 kommentarer:

  1. Så bra å høre at det har gått fint til nå!!=) Sånne "bagasjefolk" var det på flyplassen i Tunisia også hehe, trodde det bare var skikkelig service jeg, men der tok jeg feil gitt:P

    SvarSlett
  2. Høres ut som om det er ganske fantastisk.
    Kos deg masse vennen, og nyt det til det fulle.
    Tida kommer nok til å gå veldig fort, snart er du tilbake i gode gamle Norge igjen, ikke minst minusgrader og snø<3

    Sender bilder så fort jeg kan av lille Luca, så en mms-film istad og nå er jeg absolutt verdens stolteste tante.

    Gleder meg til å høre mer:)
    Glad i deg kjære;)

    SvarSlett
  3. Wii :) Første innlegg!
    Virker jo som et veldig bra første inntrykk!! ;D Spennende at folk kommer bort for å snakke med dere og er nysgjerrige! Lykke til med Swahili-kurs og soling av kropp ;) Herlig! Oppdater blogg så ofte som mulig! Glad i deg!

    SvarSlett
  4. Christine (Kaasa:)31. august 2010 kl. 08:46

    snupp <3 virker som du har det spennende der nede! er i oslo i år, så når du kommer tilbake vil jeg gjerne få litt updates :)) aahhlt for lenge siden sist!! klemmer

    SvarSlett
  5. Jeg har det veldig spennende, og vi lærer MASSE hver eneste dag! De som jobber her er fullt klar over at vi lærer swahili, så det presser oss til å snakke stadig vekk ;)

    Klart du skal få litt updates Christine, gleder meg til å se deg igjen!

    SvarSlett
  6. Høres utrolig kjekt ut!
    Å bare for å presisere litt: Veiene på Jæren er ikke SÅ dårlige, så veiene der nede må være ganske gode ;)

    Kos deg masse Maria mi, så ses vi når du kommer hjem! PS! Ta med litt sol, greit å reservere den litt tidlig!

    Håper du får tid til å blogge ofte når du endelig kommer i gang med praksisen!
    Venter i spenning på neste innleg (etter bildene)!!

    Gla i deg snuppa! kos :)

    SvarSlett
  7. Godt å lese at det går så fint med deg. Og supert å få se noen bilder allerede nå. Ser flott ut! Tror ikke du får hjemlengsel med det første...og godt er det :-))
    Er det et vanskelig språk og lære? men samtidig morsomt vil jeg tro. nyt tiden og lær alt du kan.
    klem fra mam,s :-))

    SvarSlett