onsdag 23. januar 2008

Winelands!

Som overskriften forteller, var vi i Winelands i dag :) Et stooort omraade, med sikkert tusenvis av vingaarder rundt omkring. Vi ble hentet av Tish (forkortelse for Letishia or something), som ventet utenfor huset vaart klokka 9. Stine og jeg hadde gaatt til butikken for aa kjoepe med noe vann, saa da vi kom opp til huset igjen satt alle i bussen, og Sebastian og Bastian ropte "scjhapp derre aper" (noe vi angret bittert paa at vi hadde leaert dem;)
Tish er ei dame paa kanskje 45-50 aar eller noe, men utrolig ungdommelig likevel! Hu har vaert i bransjen i bare halvannet aar, men var veldig dyktig. Hu spoeka og lo hele tida, og vi blei alle veldig glad i henne i loepet av dagen tror jeg :)
Vi fikk ikke helt med oss hva hu hadde drivi med foer, men hu hadde hvertfall kjoept seg en minibuss med 14 seter, og driver naa sitt eget lille firma som heter Chanti tours. Hu hadde sansen for smaa detaler, saa bilen var dekorert fint paa utsiden med paaklistra sommerfulger, og brosjyrene hennes hadde to smaa slags traaader hengende ned med ulik pynt, som perler eller smaa sommerfulger :) Skikkelig soet dame!

Vi kjoerte foerst til Seidelberg, en vingaard som har vaert i gamet i forferdelig mange aar. Her fikk vi en omvisning i selve bryggeriet, hvor vi fikk se hva som skjedde med druene fra de kom inn, til de ble tappet paa flasker og lagret. Etterpaa ble vi vist inn i et rom i kjelleren som var innredet som en gammeldags bar, hvor vi ble servert 5 eller 6 ulike viner, baade hvit-, rose- og roedvin.
Det var en utrolig flott gaard, kjempefin aa se paa, og en fantastisk utsikt. De hadde gjort det veldig hjemmekoselig, og det var mulig aa sitte ute i den store hagen deres, hvor det var tre hunder som loep rundt og lekte :) Noe Maren og jeg satte ekstra stor pris paa!

Paa gaarden hadde de ogsaa en butikk hvor de solgte hjemmelagede glassprodukter. Det var kjempestore fat, flotte vaser, smykker og mye mer - virkelig i alle regnbuens farger. Det toeffeste var at det var aapent mellom butikken, og verkstedet hvor de produserte alt sammen, saa vi fikk se hvordan de blaaste opp store vaser som sikkert var 50 cm hoeye! Veldig fascinerende!
De fleste jentene var ekstra interesserte i glassblaasingen, siden han ene fyren som jobba der var litt aa skryte av ;)

Paa veien til neste vinsmaking viste Tish oss et monument de har reist for aa hedre spraaket Afrikaans. Det var et kjempestort betong-monument, med ulike former som skulle symbolisere de ulike paavirkningene andre spraak har hatt paa Afrikaans. Paa veien opp dit stod det noen ord, som jeg ikke husker i hodet akkurat naa, men som betydde noe i naerheten av "dette er noe som er viktig for oss".

Etter dette dro vi videre til en ny vinsmaking, og det var en mye mer moderne gaard. Her gikk det meste automatisk, og fra der hvor vi satt og smakte paa vinen, kunne vi se produksjonen gjennom store glassvinduer. Det var en langt mindre personlig gaard, men vinen var like god ;)

Tredje vinsmakingen vi var paa var helt annerledes organisert. Der maatte vi bare staa ved bardisken, og fikk sjenket oppi det vi maatte oenske. Greit for de som bare likte en type vin, som meg! Dagens beste vin fikk jeg paa dette stedet, men det ble saa mye navn i loepet av dagen, at jeg ikke kan skille dem lenger. Og nei - det er ikke alkoholen sin skyld! Hehe. Selv om det i enkelte av vinene var opptil 25 prosent alkohol!

Paa vei hjem stoppet vi i Stellenbosch, en liten by/landsby som ligger ca 45 min utenfor Cape Town. Her gikk vi inn i verdens raaeste butikk! Den var bitteliten, og hadde en laast port istedet for doer, saa man maatte ringe paa for aa komme inn. Naar man kom inn ble man helt overrasket over hvor mye rart det gaar ann aa putte inn i en liten butikk! Jeg gikk rundt og rundt der inne, og saa hele tiden nye ting. Tusenvis av pyntegjenstander, det var blader, te, kaffe, toerrfisk, klaer, kopper og krus, boeker, lys.. Alt mulig! Gamle ting, brukte ting, nye ting, unyttige ting og nyttige ting. Alt mulig! Kunne gaatt der i evigheter :)
Det endte med at jeg kjoepte en barnebok, med 32 forskjellige eventyr fra hele Afrika - valgt ut av selveste Nelson Mandela!

I morgen skal vi til township, som er den fattige delen av Cape Town.. Spent paa hvordan det vil bli!
Etter den utflukten har vi lyst til aa finne paa noe sammen, vi i gruppa, saa kanskje vi drar til en fornoeyelsespark, eller til en strand :) Tiden vil vise!

Saa lenge - ha en fortsatt fin onsdagskveld! <3

4 kommentarer:

  1. Hei vennen.. Høres ut som om du har det veldig bra, og får oppleve utrolig mye rart. Nyt tida der nede, jeg koser meg med å lese bloggen din her hjemme i regnet, så håper du fortsetter å være like flink til å oppdatere den. Glad i deg. Klemmer fra Guro:)

    SvarSlett
  2. Ja, jeg har det veldig bra :) Faar oppleve masse, som jeg aldri ville trodd at jeg skulle faa oppleve saa.. Ser paa meg selv som heldig!
    Er jeg ikke flink nok til aa oppdatere? ;-O Synes ikke jeg gjoer annet enn aa oppdatere bloggen jeg ;p Hehe. Men i morra drar jeg til vertsfamilien, saa faar se hvordan det er med tilgang til internettkafe naar vi er der. Skriver saa fort jeg har mulighet ;)

    SvarSlett
  3. Hei snupp :-) Fy fillern som dere koser dere... :-) Og så godt å høre alt dere får oppleve. Synes jeg skulle fått vært med jeg. Detter er nok vært hver krone ja. Moro å åpne bloggen din. Savner vel ikke oss her hjemme, ikke enda i allefall. Men du...bikkja di har fått løpetid!!! så jeg sender hu til faren din i morra... hehe...
    Gleder meg til neste brev. Klems mamma :-)

    SvarSlett
  4. Hehe, ja la pappa faa all jobben!

    SvarSlett