onsdag 20. oktober 2010

Fredag morgen dro Marit og jeg avgårde mot fjellene, og da hun gikk av i Moshi fortsatte jeg den totalt 9 timer lange bussturen til Arusha. Der ante jeg ikke hvordan jeg skulle gjøre det, det eneste jeg hadde var navnet på hotellet jeg skulle ligge på, og jeg visste at det var i gåavstand fra bussterminalen. Det kryr alltid av taxisjåfører som skal være så ”hjelpsomme” til enhver tid, og når man i tillegg til å være hvit – har en ryggsekk på ryggen er det ekstra ille. Jeg takket pent nei til alle, og da alle tilslutt skjønte at jeg ikke trengte en, så angret jeg nesten meg og ønsket at jeg like gjerne hadde svart ja.
Uansett, jeg fikk en hyggelig fyr til å følge meg til hotellet, som riktignok bare lå noen hundre meter unna, men som hadde vært umulig å finne på egenhånd. En dusj og ompakking seinere våget jeg meg ut av hotellrommet aleine for å få tak i noe mat. Vi hadde hatt med oss en lunsjboks på bussen, men jeg hadde ikke spist så mye, så jeg begynte å bli sulten. Det var helt merkelig å skulle gå rundt der aleine, - siden jeg aldri hadde vært der før, og fordi hotellet lå inni noen bakgater og jeg var redd for ikke å finne tilbake igjen.. Jeg fant tilfeldigvis et bittelite supermarket, hvor de hadde både vann og kjeks, så jeg slo til og kalte det middag. Vel tilbake slappet jeg av på senga med den herlige middagen, mens jeg så på MTV. Merkelig det der å se på tv altså, vet ikke helt om jeg savner det noe særlig egentlig. Faktisk så spilte de Madcon, så jeg følte meg med ett veldig patriotisk der jeg lå! Jaja, nok om det lille Arusha-eventyret. Eller, nesten nok. dagen etter dro jeg til campen hvor jeg skulle møte de andre, og siden det i papirene stod at det skulle ta 4-5 timer for dem å komme, og de skulle dra klokka 8, tenkte jeg at det var like greit å dra etter utsjekking kl 10. Det var veldig vits.. Når klokka nærmet seg 20 kom de tuslende inn, ikke så veldig interesserte i å snakke engelsk (de er nemlig tyske alle sammen, just my luck!), men vi kom oss gjennom en middag og alle var klare for å sove.
Dagen etter var det tid for Serengeti/Ngorongoro-turen vår, som var 3 dager. Vi dro tidlig søndag morgen, og var tilbake like før middagstid tirsdag ettermiddag; det var helt konge!! Vi har sett så å si alt som er å se, og det mest spennende var selvfølgelig løve (elsker dem!), gepard (med unger) og leopard (3 stykker)! Love it, love it, love it! Haya ni maisha, som jeg har lært av Randi ;) Gleder meg til å få lagt ut litt bilder, usikkert om jeg får gjort det mens jeg er på tur, for nettet er som regel ganske dårlig, det fikk mamma erfare i kveld når vi prøvde å Skype litt, det er begrenset hvor festlig det er å høre halve setninger, og måtte gjenta alt opptil flere ganger. Men jeg har det i alle fall helt supert, og har masse fine bilder å vise når jeg kommer hjem! Nå er vi på en camp like sør for Dar es Salaam, hvor vi kan høre bølgene slå inn mot land, og kombinert med litt vind – og varme, så kommer jeg nok til å sove ganske så godt.. De siste dagene har det vært kaldt, og spesielt på kanten av Ngorongoro var det ingen som overdrev da de kalte de iskaldt. Det var definitivt en av de lengste nettene jeg noensinne har opplevd! Men nå er vi tilbake til varmen, og drar til Zanzibar i morgen tidlig. Vi skal være der frem til søndag, og da er jeg sannsynligvis på nett igjen, for vi skal tilbringe en natt til på denne campen vi er nå. Så da sier jeg takk for meg, savner både dere og Norge mye, spesielt han lille tassen som jeg vanligvis er med hver uke! :) Ses snart! :)

4 kommentarer:

  1. Kjempe tøft av deg å være aleine syntes nå jeg!!:) Du imponerer stadig! Hihi!
    Høres veldig bra ut! Moro å se løver osv :D Heldig er du, Mariamin!! :) Var kjempe kos å snakke litt med deg igjen! Kos deg på Zanzibar (nok engang!!) <3

    SvarSlett
  2. ha en fortsatt god tur maria 'chiba ville gjærne vært med deg'

    SvarSlett
  3. Heheh, jeg ser for meg Chiba på tur <3

    Kos deg masse videre vennen :) Vi snakkes jo om nesten bare to uker!

    Gleder meg til å høre alt om safarien, så skriv notater;P

    SvarSlett
  4. ÅÅÅÅ...nå kjente jeg virkelig hvor jeg savner deg, selvom jeg er på jobb :-/
    men nå er det bare to små uker til vi sees, så det skal jeg klare :-))

    Men det var godt å høre og se deg i går, selvom linja var veldig dårlig. Så jeg bare sier kos deg masse resten av turen :-)
    men du lærer jo litt tysk å da..hehe

    SvarSlett