torsdag 14. oktober 2010

Forrige uke var vi som sagt på skolen for å gjøre en kartlegging av førsteklassingene. Det var mye å ta tak i, og på mandag hadde vi et møte sammen med noen andre sykepleiestudenter fra UiA som skal ta over stafettpinnen fra Lena og jeg når vi drar. Vi delte oss inn i grupper, sammen med de to tanzanianske studentene og noen ansatte fra TICC, for å komme med forslag til hva som kan gjøres. Tiltakene skulle være enkle, men effektive. Etterpå samlet vi oss i konferansehallen igjen, og la frem de forslagene vi hadde kommet frem til. Noen av forslagene er gode, men vanskelig å gjennomføre, mens andre helt klart kan settes i gang med. Spesielt dette med mangel på vann og mat er områder TICC skal ha ekstra fokus på fremover.
Det er synd å tenke på at jeg ikke skal være her når tiltakene skal iverksettes, men jeg prøver å fokusere på at jeg har vært en del av forarbeidet - og på den måten bidratt med det jeg kan. Forhåpentligvis kommer jeg tilbake en gang, og da er det gøy å se om det vi har tenkt på, og snakket om disse ukene, kanskje er blitt realitet :)
 
Fredag morgen dro Lena og jeg til masailandsbyen Nanyogie, som ligger ca 3 timer unna Tanga. Vi fikk med oss en av de unge masaigutta som jobber her på TICC, Musa, som guide og tolk det døgnet vi skulle være der. Vi tok buss opp mot landsbyen, og fikk sitte på med noen svensker de siste 15 kilometerne som bussen ikke kjører. Vi ble møtt av en haug med kvinner og barn som ønsket oss velkommen, og da vi gikk opp mot "Mama Ruthis Boma" (Ruth Nesjes minilandsby) hvor vi skulle bo, var vi ledsaget av maaange menn, kvinner og barn som ville vise vei. Vel fremme i bomaen, som består av 3 hus, et eget "spiserom" og toalett, fikk vi sitte ned og bare la inntrykkene synke litt. Musa hadde ikke vært hjemme på 4 måneder, og fikk treffe venner og litt av familien. Han tok oss med ned til skolen de har, og viste oss den lille klinikken de har bygget. Vi fikk hilse på den ene doktoren, som i utgangspunktet var en medisinmann fra en annen plass i Tanzania. Han var veldig god i engelsk, og spøkte og lo om at vi helsearbeidere måtte holde sammen - for masaiene var visst gale ;) En veldig flink mann, som virket veldig omtenksom og faglig dyktig.

På kvelden spiste vi mat, og Musa kom og satt seg ned med oss. Vi ble sittende lenge i mørket, og snakket om alt mulig. Han fortalte masse om hvordan masaiene lever og tenker, og vi kunne spørre om hva som helst uten at han ble støtt. Uansett hva han fortalte kunne vi spørre "hvorfor?", og fikk ærlige og gode svar. Damene hadde gjort klar en stor seng til oss inne i den ene hytta, og i en annen seng sov det 3 damer.. Vi hadde på forhånd fått beskjed om at det skulle ligge en dame der, som kunne følge oss på toalettet hvis vi skulle trenge det i løpet av natta, men at hu skulle ha selskap av to til, det visste vi ikke.. ;) Det var også en mannlig vakt ute, i tillegg til at Musa også oppholdt seg i nærheten. Vi ble med andre ord tatt godt vare på!
Dagen etter dro vi fra landsbyen ved 8.30-tiden, og Musa hadde ordnet med at 3 venner av ham skulle sykle oss ned til veien. I tillegg hadde Lena og jeg et innfall kvelden i forveien, hvor vi synes det virket som en fryktelig god idé å kjøpe masaiklær som vi kunne ha på på hjemveien.. Det betød 15 kilometer, sittende sidelengs bakpå en sykkel - på humplete veier, syklet av en masai, og med egne masaiklær på. Kan tro vi fikk oppmerksomhet på den strekningen ja ;)
Det var absolutt en fin opplevelse, som jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk sjansen til å få!
 
Mandag hadde vi som sagt dette møtet om skolen og landsbyen, og på tirsdag ble Lena med meg til byen for å gjøre noen siste ærender før jeg drar. Jeg holder på med en oppgave der jeg tar utgangspunkt i studiemålene for praksisperioden, og skriver litt om hvordan vi har nådd disse med praksis her nede. Siste refleksjonsnotatet er også skrevet, og må sendes i løpet av dagen i dag.

I går var jeg så heldig å få være med jordmorstudentene til Bombo sykehus, og tilbragte en dag på føden sammen med dem. Det ble to fødsler, og verden ble beriket med to nye, flotte gutter! :)
Nå er det straks klart for ny tur, i morgen drar jeg til Arusha - hvor jeg skal møte resten av gruppa fra Nomad Tours på lørdag. En rask oversikt over de neste ukene:

 
0. Fredag 15.10
: Avreise Tanga, ankomst Arusha. Sove alene på hotell
1. Lørdag 16.10: Tanzania; Dra for å møte gruppa (som kommer fra Nairobi) på Meserani Oase, rolig kveld 
2. Søndag 17.10: Tanzania; Serengeti nasjonalpark (Afrikas største!)
3. Mandag 18.10: Tanzania; Serengeti/Ngorongoro
4. Tirsdag 19.10: Tanzania; Serengeti, kjøre tilbake til Arusha for kveldskos
5. Onsdag 20.10: Tanzania; Lang kjøretur til Dar Es Salaam
6. Torsdag 21.10: Tanzania; Ferje over til Stone Town, Zanzibar
7. Fredag 22.10: Tanzania; Videre opp til Nungwi (naboplassen til Kendwa, hvor jeg var sist)
8. Lørdag 23.10: Tanzania; Nungwi (sol, strand, bading og kos..)
9. Søndag 24.10: Tanzania; Ned til Stone Town igjen, ferje over til Dar Es Salaam
10. Mandag 25.10: Tanzania; Kjøre til Iringa
11. Tirsdag 26.10: Tanzania; Kjøre til Chitinga, Malawi
12. Onsdag 27.10: Malawi; Chitinga
13. Torsdag 28.10: Malawi; Kjøre til Kande Beach
14. Fredag 29.10: Malawi; Kande Beach
15. Lørdag 30.10: Malawi; Kjøre til Luwawa Forest Camp
16. Søndag 31.10: Malawi; Luwawa Forest Camp
17. Mandag 1.11: Kjøre til Zambia, South Luangwa nasjonalpark
18. Tirsdag 2.11: Zambia; South Luangwa nasjonalpark
19. Onsdag 3.11: Zambia; Kjøre til Chipata
 20. Torsdag 4.11: Zambia; Kjøre til Lusaka, bli satt av på Manda Hill Shopping Centre. Sove alene til dagen etter. 
Fredag 5.11: Zambia – Tanzania; Fly fra Lusaka til Dar Es Salaam, møte UiA-jentene :) 
Lørdag 6.11: Tanzania; By og shopping med jentene
Søndag 7.11: Tanzania; Fly hjem, avreise 08.35 – ankomst 20.10 på Gardermoen!

Reiseruten
Tallene foran dag/dato betyr hvilken dag på turen det er. De som vil følge litt ekstra med, og vite mer om hva jeg gjør de forskjellige dagene kan se på  http://nomadtours.co.za/nnv_21_day_east_african_adventure_south_tour_2010.html

I og med at vi camper på delvis avsidesliggende steder, er det lite sannsynlig at jeg har noe internettilgang. Hvis jeg mot formodning skulle ha det så legger jeg ut innlegg, men det spørs om ikke det heller blir en oppdatering siste helga jeg er i Dar, eller når jeg har kommet hjem :)
Uansett, kos dere hjemme i høstmørket - så er jeg hjemme før dere vet ordet av det! ♥
 

5 kommentarer:

  1. Jeg blir helt satt ut når jeg tenker på alt det opplever! Ganske sterk kontrast til det å være hjemme i mammapermisjon kan man si.

    Masse lykke til på turen videre! Regner med at det blir en veldig fin opplevelse, og ikke minst spennende!

    Klem fra meg=)

    SvarSlett
  2. hørtes ut som koslig og artig type han legen hehe =)
    håper du får en fin tur og koser deg masse. Gleder meg til du kommer hjem igjen =)
    Glad i deg

    SvarSlett
  3. Jeg gleder meg til å se masaiklær! :D
    Kos deg masse på safari, det har du fortjent :) Gleder meg til å se masse bilder da du kommer hjem og høre om alt!

    Glad i deg :)

    SvarSlett
  4. Du er jaggu heldig Maria! som får oppleve dette. Masse og ta med seg i ryggsekken videre i livet dette. Gleder meg de klærne ja :-)

    Masse masse god tur, og gjør som du pleier, ta godt vare på deg selv. Dette blir en minnerik tur.

    Og ikke glem at jeg er veldig glad i deg, og gleder meg til vi møtes på Gardermoen :-))

    SvarSlett
  5. Fikk sms av Maria i dag. Hun hadde sett 3 stk ville geparder og lepopard og var såå fornøyd :-)

    SvarSlett